23 dagen in Ghana & al een hoop nieuwe ervaringen. - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Marloes Bok - WaarBenJij.nu 23 dagen in Ghana & al een hoop nieuwe ervaringen. - Reisverslag uit Swedru, Ghana van Marloes Bok - WaarBenJij.nu

23 dagen in Ghana & al een hoop nieuwe ervaringen.

Blijf op de hoogte en volg Marloes

23 Augustus 2015 | Ghana, Swedru

Hallo lieve vrienden, familie en alle andere volgers.

We zijn inmiddels alweer 23 dagen in Ghana en het is alweer een tijdje gelegen dat ik een verslagje heb geplaatst. Wat we tot nu toe in het ziekenhuis allemaal al hebben meegemaakt is echt teveel om te vertellen & alle indrukken zijn moeilijk uit te leggen. Het is echt niet te vergelijken met Nederland. Wat hebben wij het goed!

We zijn de eerste week gestart op een soort "EHBO" en zagen dus echt alles binnen komen. Van baby's tot aan oudjes en van het ene uiterste naar het andere uiterste. Toen we 5 minuten binnen waren overleed het eerste kindje. Nou dit was echt even slikken en voor ons een grote shock. Het is hier normaal om er dan even 2 minuten bij stil te staan en dan lachend verder te gaan! Voor ons echt een onmenselijk en onbegrijpelijk idee. Zo is dan ook een voorbeeld van wat we hier zo al te zien krijgen; wondzorg. In NL heb je zoveel materialen en zalven/middeltjes. Hier maken ze iedere wond letterlijk schoon met alleen wat water + alcohol en verbinden ze het met wat betadine en gazen + een verbandje of wat pleisters. Moet je nagaan wat een pijn! En moeten ze te plekke betalen voor de zorg. Ook geven wij kinderen vaak een compliment dat ze stoer zijn of het super doen maar hier krijgt het kind als dat beweegt tijdens de zorg een snauw, klap of word het helemaal vastgepakt!

De eerste week was dus echt een heftige ervaring en daarom zijn we blij dat we nu 2 weken op de kraamafdeling mogen staan! We hebben al heel wat bevallingen mogen meekijken en assisteren & zelfs voor het eerst in mijn leven een bevalling van een tweeling mogen zien. Echt een bijzonder moment want dat komt hier maar zelde voor. Ook veel vrouwen bevallen hier door middel van een keizersnede.

Verder lachen en genieten we tussen door zeker van onze reis! We beginnen steeds meer te wennen aan het eten, cultuur en alles. Zo hebben we al een aantal huwelijksaanzoeken gehad en wil de dokter van het ziekenhuis graag met me trouwen. Hahaha. Opzich grappig maar ook een beetje eng! Iedereen wil met je mee naar NL. Zo hebben we al een hele lijst. Maar zo blijkt dat het dat het hier meer als vriendschap wordt gezien en het soms meer is om te plagen. Daar houden we het dan maar op!

Samen met het gastgezin hebben we een Ghanees festival meegemaakt, dit is te vergelijken met Carnaval. Dit was erg leuk om te zien. Zo moeten we ook iedere ochtend klimmen en klauteren op deze hobbelige wegen hier om van ons huis naar de normale weg te komen voor een taxi. We lijken wel een stel berg geiten af en toe.

Tijdens onze weekend trips maken we dan ook echt de grappigste dingen mee. We wilde naar bed gaan, Ashley slaat haar bed open en ziet op het laken een bruin vlekje zitten. Ik lachte haar hard uit. Waarop Ashley zei: ik hoop dat jij er ook een vlek hebt zitten. Dus ik doe mijn bed open en jahoor, ik zie op het laken een nog veel viezere vlek zitten. We kwamen allebei niet meer bij van het lachen. Je kan natuurlijk wel bedenken wat er waarschijnlijk in dat bed gebeurd is & anders laat net als ons je fantasie op hol slaan. Hahahaha.

Aankomende week is dan alweer onze laatste week in dit gastgezin in Swedru en reizen we dit komend weekend weer terug naar Accra. Dan zitten we inmiddels al op de helft van onze reis! Soms maken we ons al lekker met ideeën over boodschappen lijstjes met echte Hollandse gerechten of dingetjes. Maar we hebben nog wel even geduld hoor. Hihi.

Ik ga er weer een eind aan maken en hoop dat jullie weer veel leesplezier hebben gehad.

Tot snel weer!
Liefs xx

• 23 Augustus 2015 - 12:33

Joyce En Lieve:

Hoi lieverd!
    Wat leuk om te lezen,
    Ik heb je verhaal voorgelezen aan Lieve!
    Als het woord baby valt zegt ze sssst zo van die moeten slapen

• 23 Augustus 2015 - 12:35

Eric Den Bol :

Wat zijn jullie toch een paar geweldige meiden. Deze ervaring gaan jullie je hele leven meenemen in je bagage. Daarom, zie de trieste dingen maar beleef de mooie dingen. xxx Eric en Anita.

• 23 Augustus 2015 - 12:35

Riet :

Hallo lieffie, wat fijn om te lezen dat het nu echt wat beter met jullie gaat en dat jullie ook kunnen lachen en genieten! Wat gaat de tijd snel zeg, alweer 4 weken weg van ons! Geniet van jullie vrije tijd en hopelijk blijft het de komende 4 weken ook zo!

Dikke kus van ons

• 23 Augustus 2015 - 12:46

Rita:

Hoi Marloes en Ashley. Super dat jullie nu ook kunnen lachen en genieten van wat je allemaal mee maakt. Dit vergeet je zeker nooit meer. Wat betreft de berggeiten; volgens mij loopt er dan een geit en een bok

• 23 Augustus 2015 - 12:51

Rita:

Nog even de aanvulling want mijn reactie was bij de smiley die ik gezet had afgebroken. Natuurlijk wens ik jullie nog mooie weken toe met plezier en mooie ervaringen. Doeiiii

• 23 Augustus 2015 - 17:34

Oma En Opa Jan:

Hoi schatje
    Fijn om weer wat van jullie te horen.
    ik zie wel dat het heel heftig is wat jullie daar beleven, maar je leert er wel veel van, en word er wel wat wereldwijs door en zelfstandig.
    Ik hoop heel vlug weer wat van je te horen hoe het bij je andere gast gezin is. en in het andere ziekenhuis
    Moeten jullie daar soms in een hutje slapen ? ha ha ha.
    ik zou jullie wel een lekker patatje met en een lekkere fricandel speciaal willen geven.
    maar opsturen is wel heel erg lastig ha ha ha
    groetjes en ee knuffel van mij en opa jan
    Oma.

• 23 Augustus 2015 - 21:35

Hanny:

Hoi Marloes, het gaat jullie goed zo te lezen. Geniet ervan groetjes Hanny.

• 24 Augustus 2015 - 08:14

Ria Pennings:

Goeiemorgen Marloes en Ashley,

Marloes hier is het nog vroeg in de morgen, en bij jullie misschien een hele andere tijd.
    Marloes Luuk en Edwin en de rest hebben gisteren weer gevoetbald voor de beker, en wat
    dacht je, met 9-0 gewonnen, tegen Velddriel, het was hier ook nog superheet en pas om
    half drie gevoetbald, nouja een beetje op en neer gelopen dat snap je wel als je de score ziet.
    Hadden wel extra drinkpauzes ivm de warmte.
    Dinsdag a.s. weer voor de beker tegen Kerkwijk. Zal zeker voor OJC 2 gaan lukken.

Marloes hoe is het daar, we hopen alles okidoki, en het gaat echt wel een beetje aftellen voor jullie.
    Je zult daar veel zien en horen, en dat gaan jullie niet gauw vergeten.
    We hebben gisteren in de kantine de overwinning van het voetbal even gevierd, zoals Niek al zei
    we gaan een blond witte rakker erop pakken. Dat was gezellig.
    Marloes het gaat je goed daar, en je hoort nog van ons.
    Groetjes RIA en BENNIE Doeiiiiiiiiiiii

• 25 Augustus 2015 - 09:59

Berry Tijsse Klasen Afd. V&V:

Hallo Marloes
    ik lees met bewondering alle ervaringen die je zo tegenkomt: zorg dat je ruimte houdt om al die in-drukken te verwerken die je in deze tijd tegenkomt. Leerzaam, maar ook heftig, zo te merken!
    Succes, groeten vanuit school
    Berry TK

• 30 Augustus 2015 - 15:22

Mirjam:

hoi Marloes, even een snel berichtje.
    Wat ben jij een kanjer zeg,dat je dit onderneemt.
    Maar pff ik had eigenlijk niet anders verwacht...
    Nog even doorzetten en voor je het weet zit je weer in nederland.
    Nog een hele fijne tijd en weer tot snel.
    lieve groet van ons. doeggg