Het eerste weekje in Tamale. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Marloes Bok - WaarBenJij.nu Het eerste weekje in Tamale. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Marloes Bok - WaarBenJij.nu

Het eerste weekje in Tamale.

Blijf op de hoogte en volg Marloes

05 September 2015 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal,

We moesten maandag om 5.15 opstaan en om 6 uur zouden we opgehaald worden voor naar het station te gaan! Maarja, Ghana zou Ghana niet zijn als dit natuurlijk allemaal uit loopt & het half 8 werd eer dat we gingen vertrekken. Jeetje wat is een busreis van 13 uur lang en zijn we het er samen over eens dat het terug een binnenlandse vlucht gaat worden van 1 uur en 15 min. Wel hebben we onderweg een paar leuke dorpjes gezien en weten we ook weer dat vrouwen echt niet staand kunnen plassen. Misschien na enorm veel oefenen maar wij gingen het toch echt niet uitproberen. Haha. In de avond rond 20.00 kwamen we aan in Tamale. We werden opgehaald door onze nieuwe gast moeder en waren enorm benieuwd hoe ons 2e huis eruit kwam te zien. Dit was eventjes wennen voor ons. Van een redelijk groot huis naar een klein hutje. Het is nu echt back to basic en soms wat improviseren maar dat maakt het niet minder gezellig. Zo is het bijv. douche en de toilet doorspoelen met emmertjes koud water en denken we helaas dat we dit de komende 4 weken zo moeten gaan doen. We wonen samen met onze moeder, 2 dochters van 8 en 3 jaar en een klein jongetje van 3 maandjes oud! Het is een moslims gezin dus wel weer een andere cultuur om te gaan ervaren.

Maar wat ga je doen als je moet improviseren: Samen douche zodat je, je haren kunt wassen want anders never nooit je shampoo uit je haren gaat krijgen. Nou dit was echt te grappig. Hahaha.

We hebben deze week een rondleiding gehad door de stad en al enorm veel verschillende dingen gezien. Hier rijden ze namelijk super veel op motors en scooters en is het echt een gigantische drukke stad. Ook hebben we het nieuwe ziekenhuis gezien en een rondleiding daar gehad. Heel anders dan in Swedru. Hier is het allemaal net wat armoediger. We starten vanaf maandag officieel dus nog even afwachten hoe het gaat worden! En wat mij natuurlijk weer moest gebeuren tijdens deze rondleiding was dat ik echt midden voor een ingang van een afdeling struikelde en voorover viel met redelijk wat mensen om ons heen. Ashley kwam uiteraard niet meer bij van het lachen!

Maar dit is natuurlijk niet het enige wat mij overkomt hier. Het lijkt wel een week met de kleine ongelukjes. We gingen deze week samen met onze gastmoeder mee naar de Moskee. Het leek ons een unieke kans om een keer te ervaren hoe dat is! Ik ben namelijk nog nooit een moskee binnen geweest en we waren erg benieuwd hoe alles eruit zag en hoe dat allemaal te werk ging. Nou ik vond het echt net een kermisattractie. We kregen traditionele kleding aan van onze moeder omdat we niet zonder hoofddoek naar binnen mochten. Dit was echt bloedje heet. En wij dachten dat we voorschut liepen in al die verschillende kleuren maar je ziet hier nog veel meer rare combinaties. Voordat je naar binnen mag heb je eerst een apart was ritueeltje. Je wast met een soort "fluitketeltje" je handen, mond, neus, oren, haren en je gehele gezicht. Vervolgens je onder armen en onder benen. Hierna loop je de moskee binnen. Echt enorm druk! Slippers uit en ga die ooit nog maar terug vinden. Mannen en vrouwen uiteraard gescheiden en toen begon het bidden. Ik kon maar niet echt begrijpen wat er gezegt of gedaan moest worden dus probeerde ik mijn 2 buurvrouwen maar te volgen. En natuurlijk moest er mij hier ook weer wat overkomen: Schiet daar midden in die moskee me hoofddoek af. Al die mensen zag je dus echt zo kijken van o daar heb je weer zo'n toerist. Maar weer een ervaring erbij op ons lijstje om nooit meer te vergeten!

Je gelooft het nooit maar hier is het ook echt de normaalste zaak om bij het ontbijt warme chocolade melk te drinken en dan wetende dat het rond de 30 graden buiten is. De mensen in NL zouden je voor gek verklaren. Haha.

Verder zijn we dit weekend nog naar de markt geweest om wat stof te kopen. We wilde graag een traditioneel kleding stuk laten maken en een soort omslagdoek. We moeten nog even afwachten tot eind volgende week en dan zien we het resultaat! Het is soms best grappig om hier over straat te lopen. Wij maken foto's van alles en nog wat hier maar zelf ben je ook net een beroemdheid en zie je soms mensen stiekem snel even een fotootje maken van ons. Wel worden we hier in het Noorden knetter gek van de muggen. Ik heb namelijk in 1 week tijd ongeveer 35 muggenbulten op alleen nog maar me onderbenen en voeten. Grrr! En het ergste is wat we er ook aan doen, niets helpt!

Ook is er hier de afgelopen dagen erg veel regen gevallen. In Swedru en Accra zei iedereen van: o het is daar zo warm en mooi weer. Nou we kwamen aan met stromende regen en hebben tot nu toe iedere dag een bui gehad. Haha. Maar als de zon er is, is het echt heel heet hier. Verder hopen we de komende weken heel veel te zien, mee te maken en te gaan ondernemen zodat we jullie al onze verhalen weer kunnen vertellen in het volgende verslag.

Groetjes vanuit Tamale!
Xxxxx

• 05 September 2015 - 23:39

Riet :

Hoi marloes, wat een verhaal! Je zult wel veel gelachen hebben om de stunten die je hebt uitgehaald! Geniet er maar van, lekker knuffelen met de kleinste en ik wacht met spanning op het volgende verhaal! Super leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt! Dikke kus

• 06 September 2015 - 10:29

Opa Jan En Oma:

Hoi Marloes, wij smullen ven je verhalen, het is een echt avontuur waarin je beland bent.Zijn benieuwd naar het verdere verloop in Tamala.
    Deze week een nog een uurtje zitten kletsen met Luuk, had een tussen uurtje op de Universiteit.
    groetjes en kusjes.

• 06 September 2015 - 21:03

Karin:

Hoi Marloes

Wat leuk om je verhalen te lezen. En wat maken jullie het toch mee. Een ervaring voor het leven.
    Groeten Karin

• 07 September 2015 - 10:35

Berry TK:

Hallo Marloes,
    tja, wie verre reizen maakt heeft veel te vertellen, veel te beleven!
    Alle plezier gewenst in deze weken, nu er zoveel te beleven blijkt te zijn!
    In Tamale is een klooster, waar ik een pater van kende. Een bijzondere stad, dus gebruik al je zintuigen en je hoofd, om te onthouden!!
    gr
    Berry TK

• 07 September 2015 - 18:16

Rita:

Hoi Marloes,
    Leuk verslag weer. Ben benieuwd hoe het allemaal te werk gaat in het ziekenhuis in Tamale en natuurlijk naar het eindresultaat van de lap stof. Succes met het werk en geniet nog van alle mooie avonturen. Groetjes Rita.

• 08 September 2015 - 23:43

Ria De Grouw:

Hey Marloes,
    Geweldig leuke ervaringen om te delen. Zo verschillend van het leven hier in Nederland. wereldse belevenissen die je je hele verdere leven bij blijven. Geniet daar, dan die ik dat hier van jouw verhalen. Houdoe

• 11 September 2015 - 12:56

Gerla :

Nou Marloes, je hebt een schrijftalent hoor!